יום חמישי, 25 באפריל 2013

תקציר הניסוי


התלמידים: שחף לביא , מיתר גמליאל, אופיר פיין, עדן כולני וספיר בלכר.
המורה המנחה: פנינה חכמון.
חט"ב "גוונים" , ראש העין.
המנהלת: ציפי בן מאיר.



הנושא : השפעת אבקת אפייה על גובה עוגת שוקולד – עבודת חקר בביולוגיה

מבוא :  הנושא שעליו אנחנו עושות את העבודה הוא אבקת האפייה וההשפעה שלה על גובה עוגת השוקולד. לפי מידע שקראנו בנושא הבנו שכאשר אבקת האפיה באה במגע עם נוזל היא פולטת פחמן דו חמצני שעושה את העוגה אוורירית וגבוהה .בחרנו בנושא זה מכיוון שהוא מעניין אותנו, ואנחנו אוהבות עוגות ואנחנו אופות אותן ביום יום והיינו רוצות לבדוק את הנושא ולחקור אותו לעומק.

שאלת החקר: כיצד תשפיע אבקת אפייה על גובה עוגת שוקולד?


השערה:
אנו משערות שכאשר נוסיף אבקת אפיה העוגה תהיה גבוהה יותר וכאשר נפחית היא תהיה נמוכה במעט.


תיאור התהליך:  בניסוי זה הכנו כמות גדולה של בלילה לעוגת שוקולד, (שמרנו על יחסים שווים עם המתכון) שפכנו כמות שווה של בלילה מהקערה לתבנית קאפקייקס בעלת 6 שקעים שכולם באותו הגודל, ובכל שקע שפכנו אבקת אפייה במינונים שונים ובשקע אחד לא שפכנו כלל. לאחר שעשינו זאת אפינו את העוגות במשך 45 דקות כולן נאפו בזמן שווה ובטמפ' שווה . לבסוף , הוצאנו את העוגות מן התנור וציננו אותן במשך אותו הזמן. חתכנו את העוגות, טעמנו והשווינו אותן לפי גוביהן.

ממצאים: כל אחת מהתבניות תפחה בצורה שונה. התבניות בהן הייתה יותר אבקת אפיה תפחו יותר והתבניות בהן הייתה פחות אבקת אפיה תפחו מעט. התבנית בה לא הייתה אבקת אפיה לא תפחה כלל.

מסקנות: מסקנותינו מניסוי זה הן שאבקת האפייה אכן משפיעה על גובה עוגת השוקולד. כאשר מוסיפים כמות גדולה מידי של אבקת אפיה העוגה תופחת לגובה ואפילו גולשת מהתבנית שלה, וכאשר לא שמים אבקת אפייה כלל העוגה נשארת באותו הגובה.

תגובה 1:

  1. שחף, ספיר, מיתר,עדן ואופיר
    הכותרת של הבלוג שלכם עניינית, משקפת את נושא העבודה.
    שאלת החקר ממוקדת אך הייתי מנסח אחרת- כיצד תשפיע כמות אבקת האפייה על גובה עוגת השוקולד.
    שאלות המשנה טובות, אך הייתי מוריד את השאלות הקשורות לטעם, ולצבע העוגה ולדעתי שאלות אלא לא רלוונטית. ריכזתם את המידע בצורה טובה ומסודרת, הבנתי את הקשר של המחקר לחיי היום, יום.
    הניסוח של הפוסטים בבלוג טוב וברור, ובזכות זה כיף לקרוא ולהתעניין. הלוג טוב ואסטטי, אך הייתי מגוון יותר בצבעים ולא משתמש רק בוורוד. הכנסתם הרבה תמונות שהמחישו טוב את הניסוי והוסיפו לעבודה רבות.
    יש חזרה ובקרה, אהבתי את הניסוי מכיוון שהוא חשוב לחיינו, ויכול לעזור לנו כשברצוננו להכין עוגה, או כל מאכל אחר בו משתמשים באבקת האפייה. אהבתי גם את ההשקעה הרבה בבידוד המשתנים.
    לדעתי עליכם לחקור קצת יותר ולפרט יותר על מסקנות הניסוי. בסך הכל ממש אהבתי את הבלוג שלכם, אפשר לראות שממש השקעתם בעבודה, אז כל הכבוד!
    יובל פלח

    השבמחק